Training 'Klachten in de verloskundige zorg'

Het Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) biedt verloskundigen (die lid zijn van de KNOV) de mogelijkheid te voorzien in een klachtenfunctionaris. Sinds de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zijn verloskundigen namelijk verplicht om klachten over hun zorgverlening te laten behandelen door een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Maar voor de reactie op de klacht is de verloskundige zelf verantwoordelijk 

In de training Klachten in de verloskundige zorg staan we stil bij klachtbehandeling voor en door verloskundigen. Vragen die aan de orde komen zijn:  

  • Wat wordt er precies van een verloskundige verwacht?  
  • Wat houdt de Wkkgz in?  
  • Wat is de rol van de verloskundige en wat is de rol van de klachtenfunctionaris?  
  • Wat houdt klachtbehandeling door de klachtenfunctionaris in?  
  • Hoe stel je een schriftelijke reactie op? Is afstemming nodig met de rechtsbijstand?  
  • Wat als er een claim wordt ingediend?  
  • Hoe kun je een gesprek met een klager het best aanpakken?  
  • Wat moet je juist niet doen? 

Deze training wordt verzorgd door een klachtenfunctionaris die ook in de dagelijkse praktijk de klachten over verloskundigen behandelt. U kunt met al uw vragen bij haar terecht. 

Accreditatie

Deelname aan deze training levert accreditatiepunten op:

  • 2 registerpunten bij een nascholing;
  • 4,5 registerpunten Methodisch Intercollegiaal Overleg (MIO).

Na de training

  • kennen de deelnemers de eisen van de Wkkgz en andere relevante regelgeving. 
  • kennen de deelnemers de positie van de klachtenfunctionaris in de klachtbehandeling. 
  • zijn de deelnemers op de hoogte van de klachtenregeling van de KNOV en hun eigen rol daarin. 
  • hebben de deelnemers geoefend met casuïstiek toegespitst op de eigen praktijk. 
  • zijn de deelnemers op de hoogte van welke stappen nodig zijn om een klacht naar tevredenheid op te lossen. 

Programma

Het programma omvat een dagdeel

  • Welkom /kennismaken  
  • Wat weet u al van klachtbehandeling? (kennis meten d.m.v. een spel) 
  • Theoretisch gedeelte (uitleg wet, rollen, enz.) 
  • Interactief gedeelte *  
  • Afronding en evalueren  

* Tijdens het interactieve gedeelte worden de deelnemers opgedeeld in groepjes en bestaat het programma uit een rollenspel, het bespreken van een casus, het uitschrijven van een stappenplan, discussiëren aan de hand van associatiekaarten en een top 3 do’s en top 3 don’ts vaststellen.  

Data en locaties

  • Dinsdag 24 november van 13.30 tot 16.30 uur - regio Gorinchem.

Trainer

Drs. Sonja de Moor, juriste, mediator en adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ en klachtenfunctionaris voor de KNOV-leden.  

Investering

De bijdrage van de verloskundige voor de training bedraagt 99,- per persoon. 

Voorbereiding

U wordt gevraagd van tevoren een casus aan te leveren ten behoeve van het bespreken van casuïstiek 

Coronaproof

CBKZ heeft de nodige maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. We hebben hard gewerkt om onze trainingen coronaproof te maken. En dat is gelukt!  We houden ons strikt aan de actuele regels van het RIVM en hebben aanvullende maatregelen getroffen, zoals:

  • Onze locaties worden zowel voor als na de trainingen hygiënisch gereinigd.
  • De trainingen vinden plaats in goed geventileerde veilige ruimtes.
  • (Minimaal) 1,5 meter afstand is gegarandeerd.
  • Voor iedereen is er handgel beschikbaar en er zijn looproutes aangebracht.
  • Lunches worden apart bereid en uitgeserveerd aan de deelnemers.

U kunt zich dan ook met een gerust hart aanmelden voor een van onze trainingen.
Mochten de maatregelen worden aangescherpt, dan kunt u de trainingen online volgen.

Aanmelden voor de training

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 1 dagdeel. 
  • Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur. 
  • Coronaproof.
  • 2 registerpunten bij een nascholing.
  • 4,5 registerpunten MIO.
  • Cursusniveau: HBO. 
  • 12-15 deelnemers. 
  • 99,-. De training is vrij van btw. 
  • Op diverse locaties in het land. 

Aanmelden voor de training

MEER INFORMATIE

Bel 0183 – 68 28 29 of mail naar info@cbkz.nl.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.