Vragen? Bel: 0183 - 682829

TRAINING
KLACHTENFUNCTIONARIS IN DE ZORG

In de training leert u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kunt toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. U maakt kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement.

Aanmelden voor de training

Gratis informatiebrochure

 2 dagen
12-15 deelnemers

€ 649,00
Cijfer 8,7

Data en locaties

Ook incompany
Vraag een offerte aan.

De klachtenfunctionaris vervult in veel organisaties een belangrijke positie. Een lastige positie ook, want klachten liggen vaak gevoelig. Het behandelen van klachten vraagt veel zorgvuldigheid en een professionele houding. De training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ helpt u verder in deze uitdagende en mooie rol.

Met de training maakt u kennis met de ins & outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. U krijgt meer inzicht in praktische communicatie- en mediationtechnieken. De uitwisseling van ervaringen met collega-klachtenfunctionarissen maakt de training extra waardevol.

We zoomen ook in op het klachtenmanagement van uw organisatie en formuleren mogelijke verbeterpunten. De behandeling van klachten vormt immers prima input voor de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.

NA DE TRAINING

  • Kent u de aandachtspunten bij het invoeren van het klachtenmanagement in uw organisatie.
  • Kent u de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector in Nederland.
  • Kent u de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
  • Weet u waar uw organisatie staat op het gebied van klachtenmanagement en welke verbeterpunten mogelijk zijn.
  • Kent u het beroepsprofiel klachtenfunctionaris.
  • Hebt u geoefend met de (communicatie- en mediation-) vaardigheden die u als klachtenfunctionaris nodig hebt.
  • Hebt u tops en tips ontvangen van ander deelnemers.

Aan het eind van de training ontvangt u een certificaat.

Programma

Het programma omvat twee dagen, met een tussenperiode van een aantal weken.

Dag 1
Tijdens de eerste dag gaan we uitgebreid in op de diverse onderdelen van het klachtenmanagement. Door het invullen van een scan krijgt u een goed beeld van uw eigen organisatie en worden eventuele hiaten zichtbaar. In de training worden tevens de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uitgelegd en toegepast op de eigen organisatie. We staan stil bij het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris. U krijgt ruimschoots de mogelijkheid om hun eigen ervaring en praktijkvoorbeelden in te brengen.

Dag 2
De tweede dag staat vooral in het teken van het trainen van vaardigheden. Met de komst van de Wkkgz heeft de afhandeling van klachten nadrukkelijk een laagdrempelig(er) karakter gekregen. U oefent met diverse vaardigheden, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen en bemiddelen. Ook leert u meer over de positie van de klachtenfunctionaris ten opzichte van de Raad van Bestuur en indiener van de klacht.

Data en locaties

Dag 1: dinsdag 13 november 2018
Dag 2: dinsdag 27 november 2018
GorinchemVOL
Dag 1: dinsdag 12 maart 2019
Dag 2: dinsdag 26 maart 2019
Regio 's-Hertogenboschaanmelden
Dag 1: dinsdag 21 mei 2019
Dag 2: donderdag 6 juni 2019
Regio Zwolleaanmelden
Dag 1: dinsdag 24 september 2019
Dag 2: dinsdag 8 oktober 2019
Regio Gorinchemaanmelden
Dag 1: dinsdag 12 november 2019
Dag 2: donderdag 28 november 2019
Regio Utrechtaanmelden
Trainers

Twee van de onderstaande trainers zullen de training verzorgen

  • Mr. Sandra Catsburg
    Juriste gezondheidsrecht, klachtenfunctionaris GGZ, lid van diverse klachtencommissies.
  • Drs. Anneke den Hartog
    Mediator, gedragsdeskundige, organisatiepsycholoog, lid van diverse klachtencommissies.
  • Drs. Sonja de Moor
    Juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ.
  • Mr. Bep van Dijk
    Adviseur gezondheidsrecht en klachtenmanagement.
  • Nellie van der Made MDR
    MfN mediator, trainer en coach.
Ervaringen

Beoordeeld met een 8,7
Bij eerdere trainingen kregen we enthousiaste reacties van cursisten: ‘Een heldere training, een goede afwisseling tussen doen en luisteren. Ik heb veel geleerd over hoe ik kan luisteren zonder vooraf al een standpunt in te nemen.’ 

Investering

De training kost € 649,00 per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW.

Aanmelden voor de training

Gratis informatiebrochure

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 2 cursusdagen.
  • Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur.
  • Cursusniveau: HBO.
  • 12-15 deelnemers.
  • € 649,00. De training is vrij van BTW.
  • Op diverse locaties in het land.
  • Beoordeeld met een 8,7.

Aanmelden voor de training

Gratis informatiebrochure

Ook incompany

Wilt u deze training liever met uw hele team doen? Wij kunnen de training ook incompany voor u organiseren. Informeer naar de mogelijkheden.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.

Sluit Menu