TRAINING
KLACHTENFUNCTIONARIS IN DE ZORG
In de training leert u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kunt toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. U maakt kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement.
2 dagen
10-12 deelnemers
16 registerpunten
Coronaproof
€ 859,00
Cijfer 8,7
Data en locaties
Ook incompany
Vraag een offerte aan.
Het programma omvat twee dagen, met een tussenperiode van een aantal weken.
Dag 1
Tijdens de eerste dag gaan we uitgebreid in op de diverse onderdelen van het klachtenmanagement. Door het invullen van een scan krijgt u een goed beeld van uw eigen organisatie en worden eventuele hiaten zichtbaar. In de training worden tevens de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uitgelegd en toegepast op de eigen organisatie. We staan stil bij het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris. U krijgt ruimschoots de mogelijkheid om eigen ervaring en praktijkvoorbeelden in te brengen.
Dag 2
De tweede dag staat vooral in het teken van het trainen van vaardigheden. Met de komst van de Wkkgz heeft de afhandeling van klachten nadrukkelijk een laagdrempelig(er) karakter gekregen. U oefent met diverse vaardigheden, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen en bemiddelen. Ook leert u meer over de positie van de klachtenfunctionaris ten opzichte van de Raad van Bestuur en indiener van de klacht.
Dag 1: 13 juni 2023 Dag 2: 29juni 2023 |
Regio Gorinchem | VOL |
Dag 1: 12 september 2023 Dag 2: 28 september 2023 |
Regio Utrecht | aanmelden |
Dag 1: 7 november 2023 Dag 2: 23 november 2023 |
Regio Gorinchem | aanmelden |
Twee van de onderstaande trainers zullen de training verzorgen
- Drs. Anneke den Hertog
Mediator, gedragsdeskundige, organisatiepsycholoog, lid van diverse klachtencommissies. - Mr. Annelies van der Ham
Juriste, adviseur klachtenbehandeling. - Mr. Lise Otterman
Juriste, adviseur klachtenbehandeling. - Drs. Sonja de Moor
Juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ. - Mr. Bep van Dijk
Adviseur gezondheidsrecht en klachtenmanagement. - Mr. Ronald Kitsz
Jurist, gespecialiseerd in gezondheidsrecht, arbeidsrecht en privacyrecht.
Beoordeeld met een 8,7
Bij eerdere trainingen kregen we enthousiaste reacties van cursisten: ‘Een heldere training, een goede afwisseling tussen doen en luisteren. Ik heb veel geleerd over hoe ik kan luisteren zonder vooraf al een standpunt in te nemen.’
De training kost € 859,00 per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW.
De klachtenfunctionaris vervult in veel organisaties een belangrijke positie. Een lastige positie ook, want klachten liggen vaak gevoelig. Het behandelen van klachten vraagt veel zorgvuldigheid en een professionele houding. De training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ helpt u verder in deze uitdagende en mooie rol.
Met de training maakt u kennis met de ins & outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. U krijgt meer inzicht in praktische communicatie- en mediationtechnieken. De uitwisseling van ervaringen met collega-klachtenfunctionarissen maakt de training extra waardevol.
We zoomen ook in op het klachtenmanagement van uw organisatie en formuleren mogelijke verbeterpunten. De behandeling van klachten vormt immers prima input voor de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.
NA DE TRAINING
- Kent u de aandachtspunten bij het invoeren van het klachtenmanagement in uw organisatie.
- Kent u de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector in Nederland.
- Kent u de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
- Weet u waar uw organisatie staat op het gebied van klachtenmanagement en welke verbeterpunten mogelijk zijn.
- Kent u het beroepsprofiel klachtenfunctionaris.
- Hebt u geoefend met de (communicatie- en mediation-) vaardigheden die u als klachtenfunctionaris nodig hebt.
- Hebt u tops en tips ontvangen van ander deelnemers.
Aan het eind van de training ontvangt u een certificaat.
Accreditatie
Volledige deelname aan de training 'Klachtenfunctionaris in de zorg' (ID nummer: 373097) levert 16 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.
Coronaproof
CBKZ heeft de nodige maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. We hebben hard gewerkt om onze trainingen coronaproof te maken. En dat is gelukt! We houden ons strikt aan de actuele regels van het RIVM en hebben aanvullende maatregelen getroffen, zoals:
- Onze locaties worden zowel voor als na de trainingen hygiënisch gereinigd.
- De trainingen vinden plaats in goed geventileerde veilige ruimtes.
- (Minimaal) 1,5 meter afstand is gegarandeerd.
- Voor iedereen is er handgel beschikbaar en er zijn looproutes aangebracht.
- Lunches worden apart bereid en uitgeserveerd aan de deelnemers.
U kunt zich dan ook met een gerust hart aanmelden voor een van onze trainingen.
Afhankelijk van de coronamaatregelen worden de trainingen online aangeboden. U wordt hierover tijdig op de hoogte gesteld via de mail.
Trainingsinformatie
- Tijdsbesteding: 2 cursusdagen.
- Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur.
- Cursusniveau: HBO.
- 16 registerpunten.
- 10-12 deelnemers.
- € 859,00. De training is vrij van BTW.
- Op diverse locaties in het land.
- Beoordeeld met een 8,7.
- Inclusief gratis boek: 'Het anti-klaagboek' van Bart Flos.
Ook incompany
Wilt u deze training liever met uw hele team doen? Wij kunnen de training ook incompany voor u organiseren. Informeer naar de mogelijkheden.
PERSOONLIJK ADVIES?
- Alie de Hoog -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.