TRAINING
KLACHTENFUNCTIONARIS IN DE ZORG

In de training leert u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kunt toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. U maakt kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement.

Aanmelden voor de training

Download informatiebrochure

 2 dagen
10-12 deelnemers
16 registerpunten

€ 795,00
Cijfer 8,7

Data en locaties

Ook incompany
Vraag een offerte aan.

De klachtenfunctionaris vervult in veel organisaties een belangrijke positie. Een lastige positie ook, want klachten liggen vaak gevoelig. Het behandelen van klachten vraagt veel zorgvuldigheid en een professionele houding. De training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ helpt u verder in deze uitdagende en mooie rol.

Met de training maakt u kennis met de ins & outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. U krijgt meer inzicht in praktische communicatie- en mediationtechnieken. De uitwisseling van ervaringen met collega-klachtenfunctionarissen maakt de training extra waardevol.

We zoomen ook in op het klachtenmanagement van uw organisatie en formuleren mogelijke verbeterpunten. De behandeling van klachten vormt immers prima input voor de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.

NA DE TRAINING

  • Kent u de aandachtspunten bij het invoeren van het klachtenmanagement in uw organisatie.
  • Kent u de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector in Nederland.
  • Kent u de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
  • Weet u waar uw organisatie staat op het gebied van klachtenmanagement en welke verbeterpunten mogelijk zijn.
  • Kent u het beroepsprofiel klachtenfunctionaris.
  • Hebt u geoefend met de (communicatie- en mediation-) vaardigheden die u als klachtenfunctionaris nodig hebt.
  • Hebt u tops en tips ontvangen van ander deelnemers.

Aan het eind van de training ontvangt u een certificaat.

Accreditatie

Deelname aan de training 'Klachtenfunctionaris in de zorg' (ID nummer: 373097) levert 16 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.

Programma

Het programma omvat twee dagen, met een tussenperiode van een aantal weken.

Dag 1
Tijdens de eerste dag gaan we uitgebreid in op de diverse onderdelen van het klachtenmanagement. Door het invullen van een scan krijgt u een goed beeld van uw eigen organisatie en worden eventuele hiaten zichtbaar. In de training worden tevens de vereisten van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uitgelegd en toegepast op de eigen organisatie. We staan stil bij het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris. U krijgt ruimschoots de mogelijkheid om hun eigen ervaring en praktijkvoorbeelden in te brengen.

Dag 2
De tweede dag staat vooral in het teken van het trainen van vaardigheden. Met de komst van de Wkkgz heeft de afhandeling van klachten nadrukkelijk een laagdrempelig(er) karakter gekregen. U oefent met diverse vaardigheden, zoals luisteren, samenvatten, doorvragen en bemiddelen. Ook leert u meer over de positie van de klachtenfunctionaris ten opzichte van de Raad van Bestuur en indiener van de klacht.

Data en locaties

Het coronavirus houdt ons allemaal in de greep. Helaas zien wij ons daarom genoodzaakt om onze trainingen in de maanden april en mei 2020 niet door te laten gaan. Uiteraard hopen wij de trainingen op een nader te bepalen moment alsnog te kunnen geven.  Hou onze website in de gaten voor nieuwe data. We wensen u steun en solidariteit toe om deze periode samen op een positieve manier door te komen.

Dag 1: 26 Mei 2020 Dag 2: 9 juni 2020 Regio Hattem GEANNULEERD
Dag 1: 22 september 2020 Dag 2: 1 oktober 2020 Regio Gorinchem aanmelden
Dag 1: 10 november 2020 Dag 2: 24 november 2020 Regio Utrecht aanmelden

 

Trainers

Twee van de onderstaande trainers zullen de training verzorgen

  • Drs. Anneke den Hertog
    Mediator, gedragsdeskundige, organisatiepsycholoog, lid van diverse klachtencommissies.
  • Drs. Sonja de Moor
    Juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ.
  • Mr. Bep van Dijk
    Adviseur gezondheidsrecht en klachtenmanagement.
  • Nellie van der Made MDR
    MfN mediator, trainer en coach.
  • Mr. Ronald Kitsz
    Jurist, gespecialiseerd in gezondheidsrecht, arbeidsrecht en privacyrecht.
  • Mr. Annelies van der Ham
    Juriste, adviseur klachtenbehandeling.
Ervaringen

Beoordeeld met een 8,7
Bij eerdere trainingen kregen we enthousiaste reacties van cursisten: ‘Een heldere training, een goede afwisseling tussen doen en luisteren. Ik heb veel geleerd over hoe ik kan luisteren zonder vooraf al een standpunt in te nemen.’ 

Investering

De training kost € 795,00 per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW.

Aanmelden voor de training

Download informatiebrochure

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 2 cursusdagen.
  • Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur.
  • Cursusniveau: HBO.
  • 16 registerpunten
  • 10-12 deelnemers.
  • € 795,00. De training is vrij van BTW.
  • Op diverse locaties in het land.
  • Beoordeeld met een 8,7.
  • Inclusief gratis boek: 'Het anti-klaagboek' van Bart Flos.

Aanmelden voor de training

Ook incompany

Wilt u deze training liever met uw hele team doen? Wij kunnen de training ook incompany voor u organiseren. Informeer naar de mogelijkheden.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.