Vragen? Bel: 0183 - 682829

Verdiepingstraining
klachtenfunctionaris in de zorg

Deze verdiepingstraining is een vervolg op onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Mocht u deze training niet gevolgd hebben, dan vragen wij u contact met ons op te nemen om na te gaan of de verdiepingstraining bij uw wensen en verwachtingen aansluit.

Aanmelden voor de training

 2 dagen
12-15 deelnemers

€ 795,00

Data en locaties

Ook incompany
Vraag een offerte aan.

In onze training Klachtenfunctionaris in de zorg maakte u kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. Ook leerde u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kon gaan toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. In de praktijk kunt u echter tegen zaken aanlopen die om extra kennis en vaardigheden vragen. Daarom zoomen wij in deze training op een aantal aspecten in om uw werk als klachtenfunctionaris te verdiepen en uw positie binnen uw organisatie te verstevigen.  

De eerste dag staat in het teken van de samenloop van een klacht en een claim. We hebben uitgebreid aandacht voor de schriftelijke afhandeling van klachten. Op deze dag staat ook uw eigen inbreng en het oefenen met casuïstiek centraal.  

De tweede dag leert u diverse soorten complex klaaggedrag herkennen en krijgt u als klachtenfunctionaris praktische tips aangereikt om daarmee om te gaan. Ook kijken we op welke wijze u met weerstand binnen de organisatie kunt omgaan. Hoe creëert u een cultuur waarin het belang van klachtenbehandeling wordt omarmd?  

Na de training

  • weet u hoe u moet omgaan met klachten en claims;
  • hebt u formats voor de schriftelijke afhandeling van klachten; 
  • bent u op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie ten aanzien van klachtenbehandeling; 
  • weet u welke eisen er op het gebied van privacy gelden; 
  • kunt u verschillende typen complex gedrag herkennen; 
  • heeft u concrete tips gekregen om effectief om te gaan met dat gedrag; 
  • heeft u geleerd hoe u uzelf staande houdt als klachtenfunctionaris. 

Bij volledige aanwezigheid op beide trainingsdagen ontvangt u aan het eind van de training een certificaat. Accreditatie voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg is in aanvraag.  

Programma

Het programma omvat twee dagen met een tussenperiode van een aantal weken. 

Dag 1
Tijdens de eerste dag blikken we kort terug op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan tijdens onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Daarna gaan we uitgebreid in op de samenloop van een klacht en een claim. We gaan na op welke wijze u klantvriendelijk en duidelijk schriftelijk kunt communiceren. Waaraan moet een goede ontvangstbevestiging voldoen? Wat zet u in een afsluitbericht? Hoe registreert en monitort u de klachten? Welke bewaartermijnen gelden er en hoe bewaart u de klachtdossiers? Daarbij komt aan de orde wat de wettelijke eisen zijn om de privacy te waarborgen (zoals de AVG en WGBO). Ook staan we stil bij recente ontwikkelingen en jurisprudentie.  

Dag 2
De tweede dag hebben we aandacht voor het omgaan met verschillende typen lastig gedrag. Denk hierbij aan veelklagers of aan medewerkers en/of bestuurders die klachtenbehandeling niet serieus nemen. Hoe zorgen we ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op gaan staan? Daarnaast kan dit gedrag bij u als klachtenfunctionaris gevoelens van boosheid, frustratie of onmacht oproepen. Hoe gaat u daar zo effectief mogelijk mee om? En hoe houdt u zichzelf staande? 

Beide dagen krijgt u uiteraard ruimschoots de mogelijkheid om eigen ervaring en praktijkvoorbeelden in te brengen. 

Data en locaties

  • Dinsdag 9 juni 2020 en Donderdag 25 juni 2020 - regio Utrecht (ovb)

Trainers

  • Mr. Annemarie Smilde, senior specialist gezondheidsrecht VvAA 
  • Drs. Sonja de Moor, juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ 
  • Drs. Anneke den Hertog, mediator, gedragsdeskundige, organisatiepsycholoog 
  • Nellie van der Made MDR, MfN mediator, trainer en coach  

Investering

De training kost € 795,00 per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van btw. 

Aanmelden voor de training

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 2 cursusdagen.
  • Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur.
  • Cursusniveau: hbo.
  • 12-15 deelnemers.
  • € 795,00. De training is vrij van btw.
  • Op diverse locaties in het land.

Aanmelden voor de training

Ook incompany

Wilt u deze training liever met uw hele team doen? Wij kunnen de training ook incompany voor u organiseren. Informeer naar de mogelijkheden.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.

Sluit Menu