Verdiepingstraining
klachtenfunctionaris in de zorg

Deze verdiepingstraining is een vervolg op onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Mocht u deze training niet gevolgd hebben, dan vragen wij u contact met ons op te nemen om na te gaan of de verdiepingstraining bij uw wensen en verwachtingen aansluit.

Aanmelden voor de training

 2 dagen
10-12 deelnemers
16 registerpunten

Coronaproof
€ 795,00

Data en locaties

Ook incompany
Vraag een offerte aan.

In onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’ maakte u kennis met de ins en outs van het klachtrecht in de zorgsector (o.a. Wkkgz), klachtenbehandeling en klachtenmanagement. Ook leerde u praktische communicatie- en mediationtechnieken die u direct kon gaan toepassen in uw rol als klachtenfunctionaris. In de praktijk kunt u echter tegen zaken aanlopen die om extra kennis en vaardigheden vragen. Daarom zoomen wij in deze training op een aantal aspecten in om uw werk als klachtenfunctionaris te verdiepen en uw positie binnen uw organisatie te verstevigen.

De eerste dag staat in het teken van de samenloop van een klacht en een claim. We hebben uitgebreid aandacht voor de schriftelijke afhandeling van klachten. Op deze dag staat ook uw eigen inbreng en het oefenen met casuïstiek centraal.

De tweede dag komen er diverse soorten complex klaaggedrag aan bod en kijken we op welke wijze u met weerstand binnen de organisatie kunt omgaan. Hoe creëert u een cultuur waarin het belang van klachtenbehandeling wordt omarmd?

Na de training

  • weet u hoe u moet omgaan met klachten en claims.
  • heeft u inzicht in de schriftelijke afhandeling van klachten.
  • bent u op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie ten aanzien van klachtenbehandeling.
  • weet u welke eisen er op het gebied van privacy gelden.
  • heeft u kennis van klaaggedrag, kunt u dit gedrag herkennen en heeft u geoefend in omgaan met klaaggedrag.
  • heeft u kennis van het begrip escalatie, de fasering in de escalatieladder en heeft u geoefend in omgaan met weerstanden.
  • heeft u handvatten om inzicht te verwerven in de cultuur van uw eigen organisatie. U kunt benoemen wat er nodig is om de rol van klachtenfunctionaris te integreren en u heeft vaardigheden ontwikkeld in het omgaan met eigen emoties als klachtenfunctionaris.

Bij volledige aanwezigheid op beide trainingsdagen ontvangt u aan het eind van de training een certificaat.

Accreditatie

Deelname aan de verdiepingstraining 'Klachtenfunctionaris in de zorg' (ID nummer: 394890)  levert 16 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde Klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg.

Programma

Het programma omvat twee dagen met een tussenperiode van een aantal weken.

Dag 1
Tijdens de eerste dag blikken we kort terug op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan tijdens onze training ‘Klachtenfunctionaris in de zorg’. Daarna gaan we uitgebreid in op de samenloop van een klacht en een claim. We gaan na op welke wijze u klantvriendelijk en duidelijk schriftelijk kunt communiceren. Waaraan moet een goede ontvangstbevestiging voldoen? Wat zet u in een afsluitbericht? Hoe registreert en monitort u de klachten? Welke bewaartermijnen gelden er en hoe bewaart u de klachtdossiers? Daarbij komt aan de orde wat de wettelijke eisen zijn om de privacy te waarborgen (zoals de AVG en WGBO). Ook staan we stil bij recente ontwikkelingen en jurisprudentie.

Dag 2
De tweede dag komen er verschillende typen lastig gedrag aan bod. Denk hierbij aan gedrag dat veelklagers vertonen en aan medewerkers en/of bestuurders die klachtenbehandeling niet serieus nemen. Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar echt begrijpen? Daarnaast kan dit gedrag bij de klachtenfunctionaris zelf gevoelens van boosheid, frustratie of onmacht oproepen. Wat doet dit met u en hoe kunt u daar voor uzelf de juiste modus in vinden ? We gaan met elkaar in gesprek en oefenen diverse casuïstiek om nieuwe inzichten te verwerven.

Beide dagen is er ruimschoots de gelegenheid om eigen ervaringen en praktijkvoorbeelden in te brengen, te bespreken c.q. feedback te vragen en te ontvangen.

Data en locaties
Dag 1: 15 oktober 2020
Dag 2: 25 oktober 2020
Regio Gorinchem Aanmelden
Trainers
  • Mr. Annemarie Smilde
    Senior specialist gezondheidsrecht VvAA
  • Drs. Sonja de Moor
    Juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ
  • Drs. Anneke den Hertog
    Mediator, gedragsdeskundige, organisatiepsycholoog
Investering

De training kost € 795,00 per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW.

Coronaproof

CBKZ heeft de nodige maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. We hebben hard gewerkt om onze trainingen coronaproof te maken. En dat is gelukt!  We houden ons strikt aan de actuele regels van het RIVM en hebben aanvullende maatregelen getroffen, zoals:

  • Onze locaties worden zowel voor als na de trainingen hygiënisch gereinigd.
  • De trainingen vinden plaats in goed geventileerde veilige ruimtes.
  • (Minimaal) 1,5 meter afstand is gegarandeerd.
  • Voor iedereen is er handgel beschikbaar en er zijn looproutes aangebracht.
  • Lunches worden apart bereid en uitgeserveerd aan de deelnemers.

U kunt zich dan ook met een gerust hart aanmelden voor een van onze trainingen.
Mochten de maatregelen worden aangescherpt, dan kunt u de trainingen online volgen.

Aanmelden voor de training

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 2 cursusdagen.
  • Coronaproof
  • Voorbereidingstijd: 1 à 2 uur.
  • Cursusniveau: hbo.
  • 16 registerpunten.
  • 10-12 deelnemers.
  • € 795,00. De training is vrij van btw.
  • Op diverse locaties in het land.

Aanmelden voor de training

Ook incompany

Wilt u deze training liever met uw hele team doen? Wij kunnen de training ook incompany voor u organiseren. Informeer naar de mogelijkheden.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.