Training 'Bemiddeling door de klachtenfunctionaris'

Bij de behandeling van een klacht kan het nodig zijn om een bemiddelingsgesprek te voeren. Als klachtenfunctionaris begeleidt u klager en zorgaanbieder naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Een goed gesprek kan vaak veel verhelderen en onvrede wegnemen. Maar hoe begeleidt u zo’n gesprek? Hoe bewaakt u uw onafhankelijkheid als klachtenfunctionaris? Op welke wijze legt u de uitkomsten van het gesprek vast?

In deze training leert u de (basis)beginselen hoe u in uw rol als klachtenfunctionaris het gesprek op onafhankelijke wijze kan initiëren, structureren en afronden. U leert de (basis)vaardigheden voor het voeren van een bemiddelingsgesprek/mediation. Tevens wordt aandacht besteed aan de bijzondere rol die u als interne klachtenfunctionaris jegens uw collega’s heeft.

De training is geschikt voor klachtenfunctionarissen in de zorg, maar ook voor een ieder die in zijn functie te maken heeft of kan hebben met het begeleiden van moeilijke gesprekken. Enige voorkennis van klachtbehandeling zoals opgedaan tijdens onze (basis)training klachtenfunctionaris in de zorg is geen vereiste, maar draagt wel bij aan een beter en sneller begrip van de materie.

NA DE TRAINING

Heeft u (basis) inzicht in:

  • hoe u een veilige omgeving voor klager en zorgaanbieder kunt creëren;
  • hoe u kunt zorgen voor de juiste structuur van het gesprek;
  • hoe u frustraties en emoties kunt reduceren;
  • hoe u door middel van het stellen van vragen weerstand kunt verminderen;
  • hoe u alle belangen van partijen op tafel krijgt;
  • hoe u ervoor zorgt dat iedereen zich gehoord voelt;
  • en heeft u handvatten voor het vastleggen van afspraken.

PROGRAMMA

Het betreft ééndaagse training met een gebalanceerde mix van theorie en praktijk. Naast het schetsen van inzicht in bemiddelings- en gesprekstechnieken is er ruime aandacht voor persoonlijke inbreng, vragen en casussen. Op die wijze biedt het CBKZ u een praktijkgericht programma zodat u direct aan de slag kunt met uw opgedane kennis.

DATA EN LOCATIES

Het coronavirus houdt ons allemaal in de greep. Helaas zien wij ons daarom genoodzaakt om onze trainingen in de maanden april en mei 2020 niet door te laten gaan. Uiteraard hopen wij de trainingen op een nader te bepalen moment alsnog te kunnen geven.  Hou onze website in de gaten voor nieuwe data. We wensen u steun en solidariteit toe om deze periode samen op een positieve manier door te komen.

  • dinsdag 7 april 2020 van 10.00 tot 16.00 uur. Regio Utrecht. GEANNULEERD

TRAINERS

  • Mr. Olga Hendriksen, advocaat, mediator
  • Drs. Sonja de Moor, juriste, mediator, adviseur klachtenmanagement bij het CBKZ.

INVESTERING

De training kost € 399,- per persoon (inclusief lunch en verzorging op locatie). De training is vrij van BTW.

Aanmelden voor de training

Trainingsinformatie

  • Tijdsbesteding: 1 dag.
  • 8-12 deelnemers.
  • € 399,00. De training is vrij van BTW.

Aanmelden voor de training

MEER INFORMATIE

Bel 0183 – 68 28 29 of mail naar info@cbkz.nl.

PERSOONLIJK ADVIES?

Heeft u een vraag of twijfelt u of de training iets voor u is? Bel 0183 - 682829 of mail info@cbkz.nl.

- Sonja de Moor -

Het CBKZ is een CRKBO geregistreerde instelling. Onze trainingen zijn vrij van BTW.