De tijd gaat dringen; bent u klaar voor de Wkkgz?

  • Bericht auteur:

U heeft nog slechts enkele maanden te gaan voordat u aan de slag moet met een nieuwe klachtenregeling en de (nieuwe) klachtenfunctionaris. Het CBKZ denkt graag met u mee en helpt u graag bij het op orde brengen van uw organisatie, zodat u op tijd aan de eisen van de Wkkgz voldoet. Wij hebben meerdere organisaties inmiddels met adviezen op weg geholpen, op maat gemaakte klachtenregelingen opgesteld en afspraken gemaakt om de rol van klachtenfunctionaris en/of externe klachtencommissie te vervullen.

Nog veel te doen

Zoals u natuurlijk allang weet, is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) op 1 januari 2016 in werking getreden. We zijn nu een half jaar verder. Betekent dit dat zorgorganisaties al volledig volgens de nieuwe wettelijke eisen werken? Nee. Zorgorganisaties hebben weliswaar tot 1 januari 2017 om hun beleid en procedures aan te passen, maar de praktijk leert dat veel organisaties nog veel werk hebben te verzetten. Dat is ook niet zo gek. Uw organisatie en werkwijze aanpassen aan de Wkkgz kost tijd! En tijd is nu net iets waar altijd te kort aan is.

Worstelen met keuzes

Wij merken dat veel organisaties worstelen met de keuzes waarvoor zij gesteld staan om hun organisatie aan te passen. Kiest u voor een interne of externe klachtenfunctionaris? Aan welk profiel dient de klachtenfunctionaris te voldoen? Hoe zorgt u dat de klachtenfunctionaris tijdig voldoet aan de competenties die zijn nieuwe taak meebrengt? Laat u de (externe) klachtencommissie bestaan? Wie maakt een nieuwe klachtenregeling?

Neem vandaag nog de tijd om deze zaken aan te pakken. Wij nemen voor u de tijd, zodat u ruimschoots op tijd klaar bent voor de Wkkgz.